Budżet domowy. Od czego zacząć planowanie finansów?
Warning: Undefined array key "sfsi_plus_mastodonIcon_order" in /home/platne/serwer121220/public_html/moneyspinner.pl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/sfsi_widget.php on line 1814
Warning: Undefined array key "sfsi_plus_riaIcon_order" in /home/platne/serwer121220/public_html/moneyspinner.pl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/sfsi_widget.php on line 1815
Warning: Undefined array key "sfsi_plus_inhaIcon_order" in /home/platne/serwer121220/public_html/moneyspinner.pl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/sfsi_widget.php on line 1816
Warning: Undefined array key "sfsi_plus_inha_display" in /home/platne/serwer121220/public_html/moneyspinner.pl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/sfsi_widget.php on line 1907
Budżet domowy nie jest taki straszny, jak go malują i w tym poście postaram się to udowodnić! Jeśli jesteś jedną z tych osób, które wzdrygają się na samą myśl o tabelkach w Excelu i kalkulatorze, chciałabym Cię uspokoić. Budżet domowy wcale nie jest taki trudny i nie potrzebujesz do jego prowadzenia kursu z księgowości. Wystarczy kartka papieru i długopis!
Jeśli co miesiąc zastanawiasz się gdzie poszły Twoje pieniądze, to znaczy, że na pewno jest coś, czego jeszcze nie wiesz: jak prowadzić budżet domowy i się go trzymać! Nie zastanawiaj się dłużej i bierz się do roboty! Nie przejmuj się że Twój pierwszy budżet nie będzie idealny. Mój też nie był. Właściwie do dnia dzisiejszego ciągle coś w nim zmieniam. Usuwam i dodaję kategorie, testuję różne rozwiązania i wybieram te najbardziej optymalne do mojego stylu życia w danym momencie. Sytuacja finansowa może zmieniać się z miesiąca na miesiąc np. kiedy zmieniamy pracę, więc budżet musi być elastyczny. Pamiętaj o zasadzie, że stworzenie budżetu i trzymanie się go, to jest proces, który wymaga czasu. Nie nastawiaj się więc na natychmiastowe efekty, one przyjdą z czasem. Zacznij metodą małych kroków.
Ustal i zapisz swoje wartości.
Jeśli nie miałeś jeszcze okazji zrobić tego wcześniej, zastanów się co jest w Twoim życiu najważniejsze i bez czego nie możesz żyć? Nie chodzi tutaj o najnowszy model Play Station, ale głównie o dobra niematerialne. Dla jednych najważniejszym może być miłe spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi, dla innych osiąganie sukcesów zawodowych. Wymień 5 – 7 i zapisz je w kolejności od najważniejszych. Będzie Ci to później potrzebne przy ustalaniu kategorii wydatków.
Określ swoje cele finansowe.
Te największe i te najmniejsze np. zbudowanie poduszki bezpieczeństwa, kupno mieszkania, pewna emerytura, spłata długów, super wakacje, kurs z jakiejś interesującej Cię dziedziny lub studia, aparat fotograficzny itp. Wymień wszystko co chodzi lub od dawna chodziło Ci po głowie.
Określ swoje przychody.
Określenie ile zarabiamy zazwyczaj jest łatwiejsze niż określenie ile wydajemy. W przypadku nieregularnych przychodów, najlepszą metodą jest ustalenie kwoty, najmniejszej jak to możliwe lub jaką zarobiłeś w najsłabszym miesiącu i wpłacanie nadwyżek na konto oszczędnościowe. W ten sposób unikasz ryzyka wpisania do budżetu większej kwoty, niż mógłbyś zarobić.
Zacznij śledzić wydatki.
Na co najmniej 3 miesiące przed zrobieniem pierwszego budżetu lub cofnij się w historii Twojego konta bankowego. Da Ci to wgląd w swoje wydatki w szerszym niż miesiąc horyzoncie czasowym. Mój system: zbieranie wszystkich rachunków w portfelu lub kopercie. Raz w tygodniu, przeważnie w weekend, siadam i zapisuję w programie wszystkie nasze wydatki w podziale na kategorie. Jeśli na jednym rachunku z marketu jest np. jedzenie i środki czystości, rozdzielam rachunek odpowiednio na te kategorie. Oczywiście możesz skorzystać z innej metody np. zapisywać wszystkie wydatki w aplikacji, jeśli tak będzie Ci wygodniej lub nie rozdzielać kwot z paragonów, ale stworzyć dla nich jedną, wspólną kategorię.
Podział wydatków na kategorie.
Kiedy udało Ci się już ustalić mniej więcej ile na co wydajesz, podziel te wydatki na kategorie:
- Wydatki podstawowe. Wynikające z podstawowych potrzeb, takie jak: mieszkanie i opłaty, jedzenie, transport, opieka nad dziećmi, opieka zdrowotna, edukacja, oszczędności.
- Pozostałe wydatki, do których możemy zakwalifikować wszystkie pozostałe, nieregularne wydatki oraz zachcianki. Uważaj, żeby nie przesadzić z kategorią „pozostałe”. Postaraj się na początek wyeliminować tę kategorię lub zawęzić ją jak to tylko możliwe poprzez podzielenie jej na podkategorie np. jedzenie na mieście, rozrywka, hobby, AGD i RTV, kosmetyki, subskrypcje itp.
Przeanalizuj swoje nawyki.
Czy jest coś, na co często wydajesz, a nie zdajesz sobie z tego sprawy np. codzienna kawa na wynos w drodze do pracy? Są to drobne nawyki, które przekładają się na drobne wydatki, a te z kolei sumują się do całkiem sporych kwot w skali miesiąca. Zacznij śledzić swoje nawyki a być może dowiesz się gdzie ucieka Ci najwięcej gotówki i które wydatki można ograniczyć w razie potrzeby, co wiąże się z kolejnym punktem.
Sprawdź, gdzie możesz wprowadzić oszczędności.
Tak jak w przykładzie powyżej, jeśli codziennie kupujesz kawę na wynos, może lepiej będzie zainwestować w ekspres i robić ją w domy? Subskrybujesz coś, z czego nie korzystasz? Może karnet na siłownię? Jeśli ćwiczysz tylko raz w tygodniu być może lepiej będzie poćwiczyć w domu? Przejrzyj wszystkie swoje wydatki i poszukaj możliwych oszczędności. Każda zaoszczędzona złotówka na początek daje wielką satysfakcję.
Sposoby prowadzenia budżetu.
Tak naprawdę nie ma jednego, uniwersalnego sposobu budżetowania. Każdy z nas jest inny, prowadzi inny styl życia, dlatego jestem zwolennikiem budżetu na miarę. Dla jednej osoby sprawdzi się prowadzenie budżetu w zeszycie, dla innej w tabelce w Excelu, a dla jeszcze innej w aplikacji na telefon. Każdy z tych sposobów jest dobry, jeśli czujesz się z nim komfortowo 🙂
W kolejnych postach będzie więcej na temat metod prowadzenia budżetu oraz podziału na kategorie, więc zachęcam do subskrybowania.
Czy prowadzisz budżet domowy? Co dla Ciebie stanowi największe wyzwanie?
Leave a Reply